Kuchnia

Pokrzywa na I śniadanie

1 listopada 2014

Latem na pierwsze śniadanie piję lekkie i owocowe smoothie, często z dodatkiem lodu. Jesienią i zimą robię koktajle trochę cięższe i bardziej pożywne (migdały, owsianka bez glutenu itp). Jednak w dni weekendowe, gdy mogę leżeć w łóżku do południa pod ciepłym kocem z książką w ręku, to mam ochotę na coś owocowego i lekko ciepłego. Ponieważ mam niskie żelazo mój lekarz zalecił mi picie naparu z pokrzywy z dodatkiem miodu, a czasami i cytryny.  Napar jest smaczny, więc go polecam wszystkim, ale ja dodatkowo raz na jakiś czas robię sobie pokrzywowy koktajl. Gorącą wodą (nie wrzątek) zalewam pokrzywę i zaparzam pod przykryciem przez 5 minut. W międzyczasie obieram pomarańcze i je miksuję. Do zmiksowanej pulpy pomarańczowej dolewam napar wraz z pływającą tam pokrzywą i miksuję przez minutę. Koktajl jest przyjemnie ciepły, smaczny i odżywczy. 

Pijam pokrzywę głównie po to, aby uzupełnić żelazo i poprawić krzepnięcie krwi. Należy jednak pamiętać, że pokrzywa oczyszcza organizm z toksyn i kwasu moczowego, wzmacnia układ odpornościowy poprzez stymulację leukocytów. W okresie jesiennym i zimowym przyda się napar z pokrzywy, ponieważ ma ona działanie antybakteryjne i antywirusowe. Ten chwast, który wspominamy z dzieciństwa dość boleśnie jest świetny w leczeniu chorób skóry oraz w zabiegach pielęgnacyjnych włosów.

POKRZYWA ZAWIERA:

makro- i mikroelementy: magnez, fosfor, wapń, siarkę, żelazo, potas, jod, krzem i sód;

witaminy: A, K, B2, C;

związki aminowe, garbnikowe, kwas pantotenowy, kwasy organiczne (m.in. mrówkowy, glikolowy, glicerolowy), olejki eteryczne, sole mineralne, chlorofil, serotoninę, histaminę, acetylocholinę, karotenoidy, fitosterole, flawonoidy.

SMACZNEGO :)

 

komentarzy

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply